Musician, singer-vocalist, improviser, and creator.
Natalia Merlano Gomez has shown a keen interest in Experimental Music, improvisation, graphical notation, extended vocal sounds, and digital synthesizers. In addition, she has demonstrated a curiosity for theater and the exploration of video and photography.
She completed her undergraduate program with distinction at the Universidad Distrital Francisco José de Caldas in Bogota, Colombia, with a focus on classical and folk singing. Following this, she pursued an M.A. in Contemporary Music—Singing at Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst in Stuttgart, Germany. Throughout her academic journey, she has actively participated in diverse multidisciplinary projects that integrate music, theater, dance, literature, and visual arts.
Currently, Natalia is engaged in doctoral studies, pursuing a Doctorate in Music Arts at the University of California, San Diego. Her research encompasses vocal extended techniques and decolonized methodologies for teaching and approaching music.
Natalia Merlano Gomez has premiered numerous works by composers from around the world and has been commissioned for new pieces. Notably, in 2021, she released her debut album, "Resonancias Entrelazadas," which features 15 compositions by female composers and improvisations with female performers. Additionally, in 2022, she unveiled the project "CINCO," showcasing audiovisual works by Latin American composers primarily composed for her. Looking ahead, in November 2024, she is set to release a collaborative album with Duo Lingua and Bogotana Records.
” ”Contralto” Natalia Merlano Gomez relished her role as the more sensible, grounded character but thrillingly dispatched the unaccompanied aria “This aria has no accompaniment,” a whimsical but daunting piece that informs us that, while there is no music to gird the singer’s intonation, she must still arrive at an A with the piano at the final cadence. We wait and she sings, and talks, and at the end, either she’s there, or she isn’t. Friday evening, she most certainly was.”
The San Diego Union Tribute by Luke Schulze. May 2023
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Natalia Merlano Gómez ha mostrado un gran interés por la música experimental, la improvisación, la notación gráfica, los sonidos vocales extendidos y los sintetizadores digitales. Además, ha demostrado curiosidad por el teatro y la exploración del video y la fotografía.
Completó su programa de pregrado con honores en la Universidad Distrital Francisco José de Caldas en Bogotá, Colombia, con un enfoque en canto clásico y folclórico. Posteriormente, realizó una maestría en Música Contemporánea-Canto en la Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst en Stuttgart, Alemania. A lo largo de su trayectoria académica, ha participado activamente en diversos proyectos multidisciplinarios que integran música, teatro, danza, literatura y artes visuales.
Actualmente, Natalia se encuentra realizando estudios de doctorado, cursando un Doctorado en Artes Musicales en la Universidad de California, San Diego. Su investigación abarca técnicas vocales extendidas y metodologías descolonizadas para la enseñanza y el abordaje de la música.
Natalia Merlano Gómez ha estrenado numerosas obras de compositores de todo el mundo y ha recibido encargos de nuevas piezas. Cabe destacar que en 2021 lanzó su álbum debut, "Resonancias Entrelazadas", que incluye 15 composiciones de compositoras e improvisaciones con intérpretes femeninas. Además, en 2022, presentó el proyecto "CINCO", que muestra obras audiovisuales de compositores latinoamericanos compuestas principalmente para ella. De cara al futuro, en noviembre de 2024, tiene previsto lanzar un álbum colaborativo con Duo Lingua y Bogotana Records.
” Contralto ” Natalia Merlano Gómez disfrutó de su papel como el personaje más sensato y realista, pero despachó con emoción el aria sin acompañamiento “Esta aria no tiene acompañamiento”, una pieza caprichosa pero desalentadora que nos informa que, si bien no hay música que ciña la entonación de la cantante, aún debe llegar a un La con el piano en la cadencia final. Esperamos y ella canta y habla, y al final, o está allí o no. El viernes por la noche, sin duda estaba allí”.
El tributo a San Diego Union por Luke Schulze. Mayo de 2023